WEEK 11 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Manon Lochten - WaarBenJij.nu WEEK 11 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Manon Lochten - WaarBenJij.nu

WEEK 11

Blijf op de hoogte en volg Manon

01 December 2019 | Ghana, Golokuati

Maandag zijn we verder gaan reizen, van Kumasi naar Tamale. Rond 2 uur waren we in Tamale, daar zijn we weer overgestapt om naar Mole national park te rijden. Na twee uur wachten op de station konden we eindelijk verder en rond zes uur waren we in het dorp waar we moesten uitstappen! We werden opgehaald door Achmed en hij hielp ons verder naar het park en ons verblijf. Aangekomen in het park hebben we wat gegeten en zijn toen lekker gaan slapen!

Dinsdag ging onze wekker al vroeg want... we gingen op safari!!!!!!
Om 7 uur in de ochtend gingen we bovenop een jeep zitten. We hebben lekker rondgereden en mooie dieren gezien!! Baboons, zwijnen, roofvogels en antilopen. Alles was zo indrukwekkend en zoo dichtbij, echt wauuuw!!! Toen we terug waren van de safari werden we ineens gebeld dat we een olifant konden zien vanuit het hotel. We gingen meteen kijken en een gids wilde er met ons heen lopen. We stonden op ongeveer 10 meter afstand van de olifanten. Het was zo super bijzonder en mooi!!
Romy en ik zijn hierna nog gaan kanoën. We reden eerst met de motor naar een dorpje. Het was echt de eerste keer dat ik genoot van het motor ritje. Eindelijk een fatsoenlijke motor en een fatsoenlijke motorrijder, komt niet vaak voor in Ghana!
Op een rivier gingen we varen, het was een korte tocht van ongeveer 30 minuten. De natuur was zo mooi en we hebben hele mooie vogels gezien! Onze gids dronk het rivier water tussendoor, ik denk dat als wij dat hadden geprobeerd we meteen 30 ziektes hadden opgelopen..
Toen we terug kwamen was het nog best vroeg en hebben we lekker gezwommen. ‘S avonds hebben we er nog een avondsafari achter aan gedaan.
We hebben toen nog een krokodil, soort wilde kat, nog wat verschillende antilopen en een muis!! Want die hadden we nog niet genoeg gezien de afgelopen drie maanden...
Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan. Toen Sanne ons belde dat er een olifant voor onze kamer stond, dachten Romy en ik nog: “ haha zal wel”.
We deden de deur open en zagen ineens echt een olifant staan. Op 20 meter van onze kamer stond hij rustig de planten op te eten. Dit was echt weer heeeel dichtbij. Zo gek eigenlijk, hij keek ons aan maar ging lekker verder met eten. Daarna liep hij rustig langs de kamers terug de bossen in.
S middags hebben we lekker gezwommen en genoten van het mooie uitzicht. Vanaf het hotel had je echt een super uitzicht over het park. De natuur is zo mooi en zover als je kon kijken zag je mooie groene natuur!
Om 4 uur werden we weer opgehaald door Achmed want het was tijd om verder te reizen. We zijn langs de oudste Moskee van Ghana geweest. Hier kregen we een korte uitleg over de geschiedenis ervan. Jammer genoeg mochten we niet naar binnen maar het was wel heel mooi om te zien! We zitten nu in het noorden en je merkt dat hier de Islam echt leeft! Terwijl in het zuiden vooral het Christendom naar voor komt! Echt bijzonder om die verschillen te zien!
Daarna zijn we verder gereden naar een dorpje waar we de volgende bus moesten hebben. Een half uur te laat was hij er dan eindelijk, maarja dat zijn we nu wel gewend dat iedereen te laat komt.
We zijn toen vertrokken naar Accra waar we onze laatste dagen van de vakantie hebben doorgebracht. Het was een hele lange rit van 12 uur maar we hadden nu wel een iets luxere bus, gelukkig!!!

Donderdag kwamen we rond zeven uur aan in Accra. De nacht duurde best lang en heb niet zoveel geslapen. De airco stond op standje vrieskist en ik weet nu eindelijk weer hoe het voet om het koud te hebben. Met de taxi gingen we naar ons hostel en hebben we eerst ontbeten. Het hostel is echt super mooi en we hebbben eindelijk een warme douche!!! Ik ben zo gewend aan het koud douchen dat ik de eerste 2 dagen alsnog koud heb gedoucht terwijl ik dacht dat het warm was... De dag ging best langzaam omdat ik echt super moe was. We hebben lekker gezwommen, rondgelopen in de stad en rond 8 uur lag ik al lekker te slapen!

Vrijdag waren we optijd ontbijten en daarna naar de Art market. Dit is een soort grote hal met allerlei kraampjes waar je souvenirs kan kopen. Toen we gespot waren kwamen er allerlei mensen naar ons toe. We hebben flink onderhandelt en leuke dingen gekocht!
Daarna gingen we naar Trashy bags. In Ghana kun je zakjes schoon drinkwater kopen. Bij Trashy bags recyclen ze die zakjes en maken ze er tassen, etuis en toilettassen van. We hebben gezien hoe ze dit maken en het ziet er echt leuk uit. Iedereen kan zakjes geven aan hun, per kilo krijg je dan 1 cedi. Zo kunnen de mensen die echt in geldnood zitten iets extra bijverdienen!
‘S middags zijn we naar Labadi beach gegaan. Dit strand was iets schoner dan in Ada gelukkig en hier konden we lekker liggen. ‘S avonds hebben we wat gedronken in ons hostel en een spelletje gedaan.
Zaterdag zijn we naar Jamestown gegaan, dit is een van de oudste straatjes van Accra. Hier hadden de Nederlanders en Britten vroeger slavenforte . We kregen een rondleiding door het vissersdorpje, je merkte wel de armoede hier. Het was mooi om te zien hoe de mensen hier leven en hun geld verdienen. Ondanks dat de rondleiding gratis was kon je nog een donatie geven voor het dorp. We gaven ze 50 cedi maar ze waren niet tevreden met onze donatie, het was te weinig... We waren nogal beledigd want aan het begin werd ons vertelt dat het gratis was en je zelf mocht weten wat je gaf. Uiteindelijk hebben we nog wat meer gegeven zodat we verder konden.
Daarna hebben we nog bij een fotogallerij gaan drinken. Een hele lieve man had de mooie foto’s gemaakt en had een heerlijke plek om te zitten. We bestelden wat te drinken en hij kwam nog gitaar spelen voor ons. Het was zo rustgevend en ik werd er helemaal gelukkig van!
Daarna zijn we weer lekker gaan afkoelen in de zee! Tijdens de zonsondergang hebben we op het strand gegeten en daarna nog lekker wat drankjes gedronken op het strand met leuke muziek!

Vandaag zijn Romy en ik rond tien uur terug gegaan naar Golokuati en om drie uur waren we er. Golokuati voelt echt als thuiskomen!!

• 02 December 2019 - 12:05

Jozé Lochten:

Hoi Manon, leuk te lezen dat je een fijne vakantie hebt gehad, en ook weer zoveel gezien.
    Geniet er nog van want het is weer voorbij voor je het weet en ben je zo weer in het drukke, gejaagde leventje dat wij hier hebben.
    Fijn dat wij ook een beetje mogen meegenieten, groetjes van ons