WEEK 1 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Manon Lochten - WaarBenJij.nu WEEK 1 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Manon Lochten - WaarBenJij.nu

WEEK 1

Blijf op de hoogte en volg Manon

22 September 2019 | Ghana, Golokuati

Maandag begon eindelijk mijn avontuur, 3,5 maand naar Ghana om daar stage te gaan lopen in een ziekenhuis en het project hygiëne opzetten op scholen!

Vanuit schiphol vloog ik eerst naar parijs, daar had ik een overstap van twee uur. Vanuit Parijs vloog ik naar Accra met tussendoor een tussenlanding in Burkina Faso. Om half elf Ghanese tijd landden ik in Ghana en was het wachten op de koffers en opzoek naar Micheal en Percy. Zij werken voor de dtichting Ghanagangers. Zij brachten mij naar het hotel waar ik de eerste nacht zou slapen.

De volgende ochtend, dinsdag, ging de wekker vroeg om op tijd te ontbijten en daarna richting The Mall te gaan. Een best groot winkelcentrum in Accra waar je best veel kunt kopen. Daarna begon de rit richting Golokuati, in dit dorp ga ik wonen de komende maanden. Het was een lange rit van 4 uur maar ik keek me ogen uit! Wat een andere omgeving, andere mensen, ander verkeer want iedereen rijd hier door elkaar heen en verkeersregels gelden hier niet...

Eenmaal in Golokuati aangekomen was het drie uur en heb ik met Romy, Sanne en Sam kennis gemaakt. Samen wonen wij hier in een huis en Romy en Sanne lopen op maandag en dinsdag ook stage in het ziekenhuis. Lydia is een van de begeleiders van ons en had lekker gekookt. na het eten heb ik me koffers uitgepakt en ben ik optijd gaan slapen. 

Het was zo gek om de eerste ochtend in Golokuati wakker te worden, ik leefde in een soort shock. Je gaat hier echt 50 jaar terug in de tijd en het is gewoon zo anders. Het huis is best prima en we hebben alles wat we nodig hebben. Met Lydia ben ik naar het ziekenhuis geweest waar ik stage ga lopen alleen binnen tien minuten stonden we weer buiten.. de rondleiding ging niet door jammer genoeg. Ook heb ik stof gekocht voor mijn uniform. Daarna gingen we weer terug naar het dorp en was het een relax middag. Zelf was ik nog steeds in shock door alles.

Donderdag ben ik met de andere langs de scholen gegaan waar we de voorlichtingen gaan geven. Alle kinderen hier vinden je zo bijzonder en roepen de heletijd Jovo Jovo, dit betekent blanke. ‘S middags zijn we langs Hohoe gegaan om wat te eten.

Vrijdag ben ik met Romy en Lydia naar het apenpark gegaan. Jammer genoeg ben ik gekrabt en moest ik naar het ziekenhuis voor een vaccin tegen rabius. Na het apenpark zijn we naar de Wli waterval gegaan en dat was echt super indrukwekkend. De natuur hier is zo mooi en elke keer zie je wel weer wat nieuws om je heen!

Zaterdag moest ik naar het ziekenhuis voor het vaccin. Ik had 5 ampullen maar de dokter wist zelf ook niet echt wat hij deed en gaf er twee in een keer. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik eerst de ene kreeg en over drie dagen de andere... ik in paniek maar gelukkig ging Lydia weer terug om nieuwe te halen en krijg ik dinsdag alsnog de tweede prik!!
‘S middags hebben we lekker gerelaxt en ‘s avonds wat gedronken en nog naar een soort cafe gegaan hier.

Vandaag zijn we lekker gaan varen vanuit Kpando hebben we gevaren op het Volta meer. De gids bracht ons naar een soort eilandje met een dorp. Dit was echt te vergelijken met groeten uit de rimboe. Golokuati is al heeeel anders dan Nederland maar dit was nog veeel primitiever. Best heftig om de grote verschillen te zien tussen Nederland en Ghana. De mentaliteit hier is zoveel positiever dan bij ons. De mensen zijn heel positief, helpen elkaar en familie is super belangrijk. Hier kunnen wij nog veel van leren. 

Het is nog steeds wennen en het was geen makkelijke week. Wel heb ik al super veel mogen zien, leren en veel nieuwe mensen leren kennen. Deze week vloog voorbij en ik geniet van alles wat ik zie. Papa, mama en jan hebben hun tickets naar Ghana ook geboekt. Weer iets om naar uit te kijken en super bijzonder dat ik straks alles aan hun kan laten zien! Morgen begin ik met stage en ben super benieuwd!

Groetjes uit Afrika en tot volgende week!!!

  • 22 September 2019 - 20:12

    Yvette Vreugde:

    Hallo Manon,
    Wat heb je al een spannende en mooie week achter de rug! Mooi verslag en op instagram zie ik ook van alles voorbij komen. Leuk dat je op deze site je verslag schrijft en wat foto’s deelt. Geniet van je tijd in Ghana en geniet van je momenten! Wat super dat je ouders en Jan ook langs komen. Dan hebben ze een goed beeld wat je nu allemaal meemaakt. Echt super stoer dat je daar nu bent. Zijn de mannen een beetje knap

  • 23 September 2019 - 17:59

    Vera V/d Pas-Anemaat:

    Hoi Manon,ik heb je verslag gelezen,nou heel indrukwekkend hoor.
    Je heb al heel wat ondernomen in de eerste week,
    nou geniet maar van al die nieuwe ervaringen hoor,
    en wat leuk dat je ouders en Jan binnenkort komen,
    nou Manon ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    groetjes van Wim en Vera v/d Pas

  • 24 September 2019 - 08:42

    Sylvia Mensen:

    Super stoer Manon, dit is een levenservaring die niemand je ooit meer af kan nemen! Heel veel succes met je stage. Bijzonder om naar uit te kijken dat pa, ma en Jan ook nog komen en jij hun al het mooie van daar kan laten zien hoor. Nogmaals geniet ervan en succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 30 Juli 2019
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 3583

Voorgaande reizen:

16 September 2019 - 28 December 2019

Stage in Ghana

Landen bezocht: