WEEK 4 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Manon Lochten - WaarBenJij.nu WEEK 4 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Manon Lochten - WaarBenJij.nu

WEEK 4

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 Oktober 2019 | Ghana, Golokuati

Maandag zijn we begonnen op de maternity ward! Ik had er zoveel zin in maar op deze afdeling werken vooral vrouwen en die zijn hier nogal op zovhzelf. Ze namen ons niet mee en we hebben eigenlijk niks gedaan. ‘S middags zijn we naar Hohoe geweest om nieuwe MBs te kopen en boodschappen te halen. ‘S avonds had Lydia voor ons gekookt, een rode pittige saus met gekookte Yam. Dit was zo lekker!!!!

Dinsdag eigenlijk een beetje hetzelfde, we probeerde van alles te vragen en hoopte dat er een bevalling ging gebeuren maar helaas hebben we niks gezien... Ik vind het soms nog best lastig om dingen te blijven vragen omdat sommige je er niet echt bij betrekken. Ook praten ze best veel Ghanees en dat verstaan wij niet.

Woensdag zag ik er best tegenop om alleen te gaan.. Toen ik aankwam liep ik met iemand mee die wat ging doen. Er waren weer keizersnedes en de patiënten moesten nog een katheter krijgen en een infuus. Ze vroeg of ik de katheters wilde zetten. Best spannend want ik had dit nog nooit gedaan maar het was eigenlijk best makkelijk!! Echt super leuk om dit een keer te doen! Het infuus deed de verpleegkundige zelf zetten want ze hadden nogal haast. De keizersnedes heb ik niet gezien, deze keer bleef ik op de labour ward. Ik heb hier de geboorte gezien van een tweeling. Dit was zo bijzonder om te zien en iets wat ik heel graag wilde zien! Ik denk dat woensdag een beetje me geluksdag is hier!!

Donderdag gingen de lessen niet door omdat een school al een ander programma had.. Opzich vonden wij dit niet erg want we hadden een weekendje Ada gepland staan! Donderdag zijn we al optijd vertrokken en we waren rond 3 uur in Ada. Een paar minuten voor aankomst hoorde we ineens iets leeglopen. Ja hoor de band was lek, hadden wij weer.. Dan sta je daar aan de kant van de weg, gelukkig kwam er een andere auto die ons verder bracht!! Joep en Carly zijn deze week aangekomen, zij verblijven in Ada. Dit moest natuurlijk gevierd worden met een feestje ‘s avonds. We hebben lekker gedanst, gedronken en vooral weer veel gezelligheid!!

Vrijdag zijn we gaan varen over de Volta rivier. Eerst langs Crocodile island, hier zijn we even gaan kijken. De grote krokodillen kwamen helaas niet tevoorschijn.. Maar ik heb wel een kleintje vastgehouden! Daarna zijn we verder gaan varen en hebben we nog een tussenstop gemaakt bij een heel mooi resort. Ze hadden een super mooi zwembad en alles was heel luxe. Toch gek om dit te zien in Afrika. Eerst kom je langs wat armere dorpjes en dan ineens langs een super luxe resort! Hier willen we nog een keer een dagje gaan zwemmen. Daarna zijn we gaan varen naar maranatha, hier hebben we wat gegeten en zijn we gaan zwemmen in de rivier.
Rond half vijf zijn we terug gevaren, het varen was echt super lekker. Ik werd er helemaal rustig van en alles hier is zo mooi! Ik had express een hemdje aangedaan zodat mijn t-shirt afdruk kon bijkleuren. Helaas heb ik nu een hemdje staan en een ketting. Ik ben dus nog steeds wit en rood...
‘S avonds zijn we in het dorp nog ergens pizza gaan eten en rond half tien ben ik gaan slapen. De dag was best vermoeiend. De hele dag gevaren, gezwommen en veel in de warme zon.

Zaterdag zijn we rond elf uur eerst langs de markt gelopen. Hier heb ik een mooie omslagdoek gekocht! Daarna zijn we naar het zwembad gegaan. Het was heerlijk om in dat chloor te zwemmen en ik voelde me weer lekker schoon. Hier hebben we ook wat gegeten en rond half vier waren we weer terug in het huis. Toen lekker gedoucht en daarna ben ik met Sam ergens wat gaan eten. De rest at Fufu maar dat vind ik niet lekker. Het is een deegbol met een soort soep en vis erin...
Toen we lekker zaten te eten viel ineens de stroom uit, daar zit je dan in het donker.. We hadden gevraagd of iemand ons kwam ophalen en Richard was zo lief om ons te halen. Jammer genoeg voor mij kwam hij op de motor. Ik vind het al niks om daar in me eentje achterop te zitten maar nu moesten we met z’n tweeën achterop in het donker en het regende ook nog eens kei hard. Risico’s neem ik hier dus wel genoeg. Het was best even spannend maar achteraf konden we er heel hard om lachen! ‘S avonds zouden we eigenlijk weer naar Maranatha gaan voor het kampvuur maar helaas regende het. Percy had zijn boxen bij ons binnen gezet, dan maar een huisfeestje! Ook heb ik nog mijn gezellige meezingers opgezet maar dat vond niet iedereen zo gezellig... Het was een heel gezellig feestje! Om half een was het bedtime en gingen we naar bed.

Vandaag zijn we rond elf uur weer terug gereden richting Golokuati. Het was echt weer een super leuk weekend in Ada!!

Groetjeeessss

  • 14 Oktober 2019 - 14:27

    Jozé Lochten:

    Hoi Manon, fijn dat je het leuk hebt daar, ik vind je verslagen leuk om te lezen en kijk weer uit naar volgende week. Groetjes uit Rijsbergen

  • 14 Oktober 2019 - 18:12

    - Marian Snellen:

    He Manon wat een avontuur en belevernis je zult straks een hele ervaring rijker zijn ben nu al benieuwd naar het volgende

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 30 Juli 2019
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 3581

Voorgaande reizen:

16 September 2019 - 28 December 2019

Stage in Ghana

Landen bezocht: